خانه / ایده‌هایی در مدیریت /  نکات قابل توجه و مفید برای بالا بردن مهارت های ارتباطی

 نکات قابل توجه و مفید برای بالا بردن مهارت های ارتباطی

تلاش کنیم :
۱- یک شنونده واقعی باشید!
۲- حس همدردی خود را تقویت کنید
۳- مختصر و مفید باشید
۴- شنونده خود را بشناسید
۵- حواس پرتی را کنار بگذارید
۶- سوال مطرح کنید و چند بار بپرسید
۷- داستان تعریف کنید
۸- داشتن آمادگی ذهنی برای شروع و مدیریت گفتگوی کوتاه
۹- پرهیز از بیان کلمات غیر ضروری در مکالمات
۱۰- به زبان بدن دقت کنید

در بین همه این مطالب مهم و ارزشمند مختصری به پیرامون حواس پرتی بپردازیم:

حواس پرتی ناشی از عوامل درونی را کنترل کنید

حواس پرتی درونی مشکلی است که نمی‌توانید از آن فرار کنید. شما به راهکارهایی نیاز دارید تا ذهن شما را برای انجام کار آماده کنند و مانع از انحراف ذهن‌تان به‌سمت افکار غیرضروری شوند.

یک راه خوب برای آماده‌کردن ذهن، داشتن یک مکان مشخص برای انجام آن کار است. اگر شما همیشه در مکان مشخصی کار ‌کنید، ذهن شما یک تناظر بین آن مکان و افکار مربوط به کار ایجاد خواهد کرد. سعی کنید هنگام استراحت، مکان و محیط کار خود را ترک کنید، به‌این‌ترتیب، می‌دانید که چه‌زمان‌هایی اجازه دارید به چیزهایی که به کار شما مربوط نیست، فکر کنید.

تعیین مهلت مشخص برای انجام کارها نیز در این مورد بسیار مؤثر است

پس، به‌جای اینکه درگیر افکار درونی‌تان شوید، روی انجام کاری که مشغول آن هستید، تمرکز کنید (هرکاری). به‌این‌ترتیب متوجه خواهید شد که تمام افکار شما مربوط به انجام وظیفه‌ای است که باید انجام دهید.

برای اینکه مطمئن شوید ۲ یا ۳ کاری را که انتخاب کرده‌اید، انجام می‌دهید، باید هر‌چه سریع‌تر برای انجام‌شان اقدام کنید و به این ترتیب تکمیل به‌موقع آن کارها را تضمین خواهید کرد. به‌محض‌اینکه از خواب بیدار شدید، چگونگی اجرای کارها را برای خودتان طرح‌ریزی و مشخص کنید، سپس از رختخواب بیرون بیایید، دوش بگیرید، صبحانه بخورید و کارها را شروع کنید (بهترین زمان برای انجام آنها، قبل از رفتن به سرکار است).

 

کمی سخت به‌نظر می‌رسد، اما هرچه بیشتر معطل کنید و انجام کار را عقب بیاندازید، باید منتظر حواس‌پرتی بیشتری در‌هنگام انجام آن باشید. به‌تعویق‌انداختن وظایف‌تان باعث می‌شود، عزم و اراده‌ی شما برای انجام کار کم شود. این موضوع تلاش برای رسیدن به اهداف‌تان را دشوار می‌کند، پس برای رسیدن به اهداف‌تان منتظر ننشینید و در سریع‌ترین زمان ممکن برای رسیدن به آنها اقدام کنید.

هنگام انجام کار فقط روی کوچکترین بخش کار تمرکز کنید. فکرکردن به حجم بالای کاری که قرار است انجام دهید، تمرکزتان را می‌گیرد. تحقق اکثر اهداف ممکن است هفته‌ها، حتی ماه‌ها زمان ببرد. علم به این موضوع شاید باعث شود که شما خسته شوید و این زمان از نگاه شما طولانی به‌نظر آید.

در پاسخ به این احساس، شما ممکن است دو عکس‌العمل از خود نشان دهید:

به دلیل بزرگ‌بودن هدف، از رسیدن به آن دلسرد شوید.

درباره تحقق هدف و احساس خوب بعد از آن، رؤیاسازی کنید.

هر دوی این حالت‌ها دشمن تمرکز شما هستند و تمرکز روی سختی کار یا رؤیاسازی درباره‌ی پایان‌کار، به‌صورت بالقوه مشکل‌ساز خواهد بود.

حال چه باید کرد؟ بهتر است روی انجام حداقل مقدار ممکن یا بخش کوچکی از کار تمرکز کنید. برای مثال، کدام یک از دو مورد زیر آسان‌تر به‌نظر می‌سد؟

نوشتن ۲۰۰ کلمه در روز

نوشتن حداقل ۲ جمله در روز

نکته‌ی کلیدی استفاده از حداقل‌هاست، حتما می‌پرسید چرا؟ به این دلیل که شما به‌احتمال زیاد از پس انجام آنها برمی‌آیید. در‌نهایت، این حداقل‌‌ها بزرگتر می‌شوند و شما به‌تدریج قادر خواهید بود، تمرکز خود را برای انجام حجم بیشتری از کارها، بهبود دهید.

عواملی خارجی را که باعث حواس پرتی شما می‌شود، از میان بردارید

این مورد کاملا واضح است: از چیزهایی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند، دوری کنید.

تلویزیون باعث حواس‌پرتی شما می‌شود؟ می‌توانید در اتاق دیگری کار کنید. آیا بچه‌ها تمرکز شما را به‌هم می‌ریزند؟ زودتر از خواب برخیزید و قبل از اینکه آنها بیدار شوند، کارهایتان را انجام دهید. آیا اینترنت مانع کار شماست؟ مودم را خاموش کنید. همان‌طور که می‌بینید کاملا روشن است که چه باید بکنید، اما نباید این موارد را نادیده بگیرید.

روی چیزی که نمی‌دانید، مکث نکنید و موقتا از آن چشم‌پوشی کنید

وقتی فکر می‌کنید در انجام بخشی از کار مشکل دارید و آن بخش برای شما دشوار به‌نظر می‌رسد، موقتا آن بخش را کنار بگذارید؛ منظور ما این نیست که کلا آن بخش را حذف کنید یا نادیده بگیرید، بلکه بهتر است زمان دیگری سراغ حل آن بروید. روی بخش‌هایی که قادر به انجام‌ هستید، تمرکز کنید و سعی کنید به هر قیمتی که شده کار را به‌نحو احسن و بدون ایراد انجام دهید. در یک کلام، بهتر است ابتدا روی قسمت‌های ساده‌ و آسان کار متمرکز شوید.

در پایان سراغ قسمت‌های دشوارتر بروید. به‌این‌ترتیب، انرژی کافی برای انجام آن خواهید داشت، چرا که خیال‌تان از انجام بقیه قسمت‌ها راحت است و تمرکزتان را هنگام انجام بخش‌های دشوار کار از دست نخواهید داد.

 

منبع: بخش از مطالب از چطور برداشت شده است

 

این مطلب را هم بخوانید!

اهمیت خروج خودروهای فرسوده در بخش عمومی

 پس از حادثه تلخ و دلخراش دانشگاه علوم تحقیقات تهران در روز سه شنبه ۴ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *