خانه / ایده‌هایی در مدیریت / اهمیت خروج خودروهای فرسوده در بخش عمومی

اهمیت خروج خودروهای فرسوده در بخش عمومی

 پس از حادثه تلخ و دلخراش دانشگاه علوم تحقیقات تهران در روز سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ مقامات این دانشگاه اعلام کردند، دیگر اتوبوس فرسوده در حمل و نقل داخلی دانشگاه نخواهیم داشت.
بسیار اقدام خوبی است، اما بعد از تغییرات اعلام شده این اتوبوس ها کجا خواهند رفت؟
وضعیت سرویس سایر دانشگاهها و یا سازمانها در سطح کشور آیا دارای استاندارد بوده و اتوبوس یا مینی بوس ها به سن فرسودگی نرسیده اند؟
اتوبوس و مینی بوس های مسیر های نسبتاً نزدیک چگونه اند، مثلاً مسیر تهران قزوین یا مسیر هفتگی قم جمکران؟
به نظر میرسد اکثر این اتوبوس ها به دلیل محدودیت های قانونی مجاز به تردد در جاده های اصلی نیستند، لذا در مسیر های کوتاه همچون سرویس ها و اردوهای کوتاه  تردد مینمایند. به طور قطع این مسیر های کوتاه در بین برخی شهرهای کوچک میتواند وجود داشته باشد. در شهرهای بسیاری از استانها به دلیل پایین تر بودن جمعیت، وجود مینی بوس های قدیمی همچون بنز و ایویکو هنوز چشم نوازی میکنند. این خودروها مدت زمان زیادی است که به سن فرسودگی رسیده اند و منتظر اجرای قانون برای پیمودن راه خروج از چرخه حمل و نقل میباشند.

اگر نگاهی به آمار خروج خودروهای فرسوده در طول ۱۲ سال گذشته داشته باشیم میبینیم خروج خودروهای فرسوده سواری و وانت بیش از سایر آلاینده های متحرک صورت پذیرفته است. دلایل و موانع مختلفی برای این موضوع وجود دارد اما به نظر میرسد با توجه به مشکلات پیش روی این گام موثر، پسندیده است مدیران محترمی که در جایگاه اتخاذ تصمیم و اجرای قانون حضور دارند برای بالاتر بردن ضریب امنیت ناوگاه در حال تردد، اقدامات جدی تری را به مرحله اجرا درآورند.

اهمیت خروج خودروهای فرسوده برکسی پوشیده نیست اما در حاضر نزدیک به یکسال و نیم از عدم فعالیت مراکز اسقاط میگذرد.
به راستی اجرای قانون موضوع مهمی است و امیدواریم مسئولین محترم مرتبط با اسقاط خودروهای فرسوده توجه ویژه به آن داشته باشند و شاهد تغییرات بنیادی در فرآیند خروج این ناوگان پیر، خطر آفرین و آلوده کننده باشیم.

این مطلب را هم بخوانید!

معرفی شرکت BSR-Berlin

وظیفه این شرکت بازیافت پسماند – گیاه، درخت، بوته درخت های کریسمس، میوه و سبزیجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *