خانه / ایده‌هایی در مدیریت / راهنمای نوشتن یک رزومه خوب

راهنمای نوشتن یک رزومه خوب

تدوین یک رزومه کاری برای متقاضیان کار امری مهم و قابل توجه میباشد. رزومه هر فرد نشانه شخصیت و توانایی او در ارائه و بیان تخصص و مهارتهای ایشان بحساب می آید. از این رو توجه تان را به نکاتی چند در رابطه با تهیه یک رزومه شغلی مناسب جلب می نماییم. شایان ذکر است این توصیه ها جهت تهیه رزومه بصورت مستقل توسط هر فرد کاربرد دارد.

۱٫ رزومه شما به نحوی نماینده مجازی یا شماست. سعی کنید نماینده تان در حد امکان آراسته و مرتب باشد.

۲٫ رزومه خود را در قالب یک فایل مجزا در برنامه Word ایجاد کنید ولی نهایتا آن را با فورمت PDF ارسال نمایید نه فورمت Word که ماهیتا قابل تغییر است.

۳٫ از تهیه رزومه خود به شکل متن یک نامه که طی آن مشخصات فردی، تحصیلی، شغلی و سایر مطالب مربوط به خود را بیان می کنید پرهیز کنید. این کار فرایند ثبت اطلاعات و جستجوی کارفرما را با مشکل مواجه می کند و درعمل احتمال مراجعه مجدد به رزومه شما را کمتر می نماید.

۴٫ جهت تهیه رزومه می توانید از تمپلیتهای پیشنهادی خود برنامه Word استفاده نمایید که حرفه ای تر و استاندارد تر است. استفاده از فورمتهای غیر استاندارد و پر زرق و برق اگرچه ممکن است اطلاعات یکسانی را منتقل کند، ولی حرفه ای نیست و عموما بر کارفرما اثر مثبتی ندارد. بخصوص از رنگها، طرح ها، حاشیه ها، پس زمینه ها وعکسهای نامتعارف و عجیب! در زرومه خود استفاده نکنید. ساختار رزومه هر چه ساده تر ولی پر محتوا تر باشد بهتر است (با کمی چاشنی طنز بطورخلاصه می توان گفت که لطفا  در رزومه شغلی خود “ژان گولر” نزنید!)

۵٫ از نوشتن مواردی که ضرورتی ندارد مانند “عدم هیچگونه سابقه کیفری”یا “مسلط به زبان فارسی” ونظایر اینها خودداری نمایید.

۶٫ اگر می خواهید رزومه خود را به متن یک نامه پیوست کنید تا برای کارفرما ارسال نمایید، توجه داشته باشید که :

۶-۱ متن نامه لازم است کاملا رسمی و بدور از الفاظ محاوره ای یا تعارفات روزمره باشد.

۶-۲ در تنظیم نامه از جملات مودبانه، مختصر، مفید و اثربخش استفاده نمایید. از نوشتن به روش داستان گونه و طولانی خودداری کنید.

۶-۳ از شکسته نفسی، ادای احترام بیش از حد و درخواست خیلی خاضعانه! خودداری کنید.

۶-۴ از نوشتن و ارسال نامه بصورت “فینگلیش” خودداری کنید.

۷٫ برای ارسال رزومه حتما از ایمیل خودتان استفاده کنید نه از ایمیل افراد دیگر! عدم رعایت این نکته نشان دهنده آشنا نبودن شما با مفاهیم اولیه کامپیوتر و اینترنت می باشد. (اگر ایمیل شخصی ندارید توصیه ما به شما این است که همین امروز یک ایمیل شخصی مجانی در سایتهای Yahoo  یا Gmail یا نظایر اینها افتتاح نمایید و یا به کسی که قرار است رزومه شما را ارسال کند بگویید که این کار را برای شما انجام دهد و رزومه شما را از ایمیل خودتان ارسال کند)

۸٫ توجه نمایید که شما تنها کسی نیستید که به یک شرکت رزومه ارسال می کنید. لذا رزومه شما باید در میان انبوه رزومه های دریافتی، به شکلی نظر کارفرما را به خود جلب نماید. برای اینکار علاوه بر رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد سعی کنید حتما یک توانایی خاص و موثر “واقعی” خودتان یا یک دوره آموزشی اثربخش که گذرانده اید یا نظایر این را در رزومه خود ذکر کنید. این امر احتمال توجه به رزومه شما را بخصوص اگر تجربه کاری کمی دارید بین مجموعه رزومه های دریافتی بالا می برد. چون در بسیاری موارد سازمانها به دنبال نیروی کاری جوان و فاقد تجربه ای هستند که انرژی کار کردن و نیز “پتانسیل” تبدیل شدن به یک نیروی کارآمد در آینده را داشته باشد.

 این متن برگرفته از کروز میباشد.

این مطلب را هم بخوانید!

 نکات قابل توجه و مفید برای بالا بردن مهارت های ارتباطی

تلاش کنیم : ۱- یک شنونده واقعی باشید! ۲- حس همدردی خود را تقویت کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *