خانه / ایده‌هایی در مدیریت / چرا آلودگی هوای تهران و کلانشهرها

چرا آلودگی هوای تهران و کلانشهرها

بنام خدا

به دلیل اهمیت کنترل آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها به نظر می رسد دستگاههای اجرایی مرتبط با این مسئله در تلاشند راهکار مناسب برای کنترل آلودگی هوا ایجاد نمایند

طی ماههای گذشته در خبرها و گزارش‌ها خواندیم حجم آلودگی هوای تهران ۸۰ درصد توسط  عوامل متحرک و ۲۰ درصد توسط عوامل ثابت وارده محیط میشود. این آماری است که طی سالهای گذشته به صورت رسمی اعلام شده بود.

 چندی پیش ریاست محترم سازمان محیط زیست در شورای شهر تهران اعلام کردند بخشی از آلودگی هوای تهران توسط کامیونهای حمل بار که شب ها در سطح شهر تردد دارند وارد محیط می‌شود، پس از  اعلام این گزارش تصمیم گرفته شد برای جلوگیری از ورود حجم آلودگی ناشی از تردد کامیون های فرسوده در شب کنترل و مدیریت شده تا به سرعت شاهد تاثیر این اقدام بر روی آلودگی هوای تهران باشیم.

اسقاط و خروج موتورسیکلت های فرسوده متأسفانه طی سال های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و توسط دستگاه‌های مربوطه خروجی در این خصوص به ثبت نرسیده است. البته که حدود ۵ سال پیش حجم اندکی از موتورسیکلت‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل خارج شد.

این موضوع مهم طی سال های گذشته متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و خروج موتورسیکلت های فرسوده در دستور کار قرار ندارد. این در حالی است که طبق آمارهای رسمی اعلام شده حجم آلایندگی موتورسیکلت های فرسوده شهر تهران بسیار بالا بوده و درصد قابل توجهی از این آلودگی توسط موتورسیکلت های فرسوده وارد محیط می‌شود

  چندماهی است که خروج خودروهای فرسوده با توقف مواجه هست. دلایل مختلف مدیریتی برای همین مسئله وجود دارد که می‌توانیم از مهم ترین این دلایل وابسته بودن چرخه اسقاط به عوامل اقتصادی را مورد توجه قرار داد. توجه به نکات اقتصادی موضوع مهم و قابل توجهی بوده که عموما” هم نباید فراموش شود. لیکن در شرایطی که آمارهای رسمی کشور از فوت ۳۶۴۱ نفر ( یعنی سقوط ۲۲ هواپیما ) در اثر آلودگی هوا اشاره دارد دیگر مسائل اقتصادی نباید یک فاکتور تعیین کننده باشد. حفظ جان انسانها اولین و مهمترین عنصر برای اتخاذ یک تصمیم بوده و باید ملاک باشد. فلذا به طور قطع مدیران و دست اندرکاران در صورتیکه با مطالعه همراه با تسلط کافی به امور جاری کشور داشته باشند یقینا” میتوانند در شرایطی که منابع مالی دچار محدودیت است به دلیل اهمیت حفظ جان مردم عزیز کشور تدابیر مناسب که دارای شیب قابل قبول برای رسیدن به هدف یعنی کاهش آلودگی هوا را در دستور قرار دهند. آلودگی هوای تهران و کلان شهرها سالهاست که دست به گریبان ایران شده است. چرا با همه اقدامات صورت گرفته طی سالهای گذشته تاکنون، نه تنها مشکلات آلودگی هوا رفع نشده بلکه هرسال شاهد تنگ تر شدن حلقه آلودگی هستیم و حتی شهرهای کوچک تر در حال مبتلا شدن به این بیماری هستند.

با توجه به بیان آماری و کارشناسی شده صورت گرفته ۸۰ در صد آلودگی متعلق به عوامل متحرک است.

عوامل متحرک شامل : اتومبیل های سواری شخصی، اتومبیل های سواری دولتی، اتومبیل های عمومی سواری، اتومبیل های عمومی سنگین، اتومبیل های حمل بار سبک، اتومبیل های حمل بار سنگین، موتورسیکلت ها

درصورتیکه یک استراتژی صحیح و قابل اجرا همراه با حمایت همه دستگاههای اجرایی تاثیر گذار تدوین شده و اجرایی شود  به طور قطع میتوانیم یک زندگی مناسب و ارزشمند انسانی را به مردم کشور هدیه کنیم. چشم انداز ۱۵ ساله خروج خودروهای فرسوده تاکنون باید میتوانست نتایج بهتری را به جامعه هدیه دهد. ولی متاسفانه آمارهای عملکرد این سالها نشانه خوبی برای کاهش آلودگی هوا را به تصویر نمیکشند.

باید ملاک نجات جان مردم و ایجاد محیط سالم برای زندگی عموم باشد. توجه به مسائل اقتصادی مربوط به زمان بحرانی نیست و نباید باشد.

با احترام

این مطلب را هم بخوانید!

معرفی شرکت BSR-Berlin

وظیفه این شرکت بازیافت پسماند – گیاه، درخت، بوته درخت های کریسمس، میوه و سبزیجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *