خانه / ایده‌هایی در مدیریت / نشست مشورتی اقتصاد چرخشی با محوریت  پسماند

نشست مشورتی اقتصاد چرخشی با محوریت  پسماند

 

به نام خدا

از سی ام آبان تا پنجم آذر نودوشش (برابر با بیست و یکم تا بیست و ششم نوامبر دوهزار و شانزده) نشست مشورتی اقتصاد چرخشی با حضور کارشناسان اتحادیه اروپا در تهران برگزار شد.  مجری این نشست مشورتی سازمان حفاظت محیط زیست و جلسات به ریاست سرکار خانم دکتر پروین فرشچی  برگزار گردید.

در این شش روز موضوعات مورد بحث به سه دسته آلودگی هوا آلودگی و پسماند در قالب های الکتریکی و الکترونیکی لند فیلم ها کمپوست پرداخته شد.

در این نشست تخصصی  مدیران، کارشناسان ارشد دستگاه‌های مرتبط با مدیریت پسماند در زمینه های ذکر شده دعوت شده بودند.

در آخرین روز جلسه نتیجه گیری و جمع بندی ارزشمندی از تمام ارائه های صورت گرفته به شرح زیر تنظیم گردید:

۱)  سیاست گذاری

نیازها بر اساس سیاست گذاری ها باید یکپارچه شود مثلاً در اتحادیه اروپا ۲۷ کشور در کنار هم مشغول فعالیت اند و همه پذیرفتند که اگر یک کشور عضو بخواهد برنامه ملی خود را اجرایی کنند اول باید با اتحادیه اروپا هماهنگی لازم را به وجود آورد.   یعنی اگر قرار بر اجرای یک سیاست کلی در ایران وجود داشته باشد ابتدا باید بر اساس تقسیم بندی منطقه ای و آب و هوایی کلیه آن مورد تایید و تصویب مقامات مسئول قرار بگیرد.

۲) نظارت

سیستم نظارت در ایران باید بهبود بخشیده شود تهیه سند در مورد همه آمارهای موجود مورد نیاز است. در گزارشات به این نتیجه رسیدیم  خلع نبود مستند وجود دارد و همچنین همین موضوع در مدیریت به خوبی احساس می‌شود. یعنی مدیریت نمی‌دانند سود و زیان را چگونه باید محاسبه نمایند وقتی در بازیافت نمی‌دانیم زیان از وجود یک پرسمان چقدر بر کشور تحمیل خواهد شد  طبیعتاً نمی‌توان  راهکار مناسب برای آن ارائه و مشکلات را به خوبی رفع نمود.

۳) صدور جوزها

به نظر می‌رسد موضوع مجوزات در کشور ایران روند خوبی در اختیار ندارد و ممیزی کار مدیریت پسماند و بازیافت باید در کشور ایران تغییر و بهبود یابد.

۴)ابزار اقتصادی

یکی از نکات مهم استفاده از ابزارهای اقتصادی است در ایران برای دفع زباله هیچگونه مالیاتی وجود ندارد این یک بازوی مهم بازدارنده برای کنترل پسماند می باشد.

۵) فرهنگ سازی و ظرفیت سازی

فرهنگ سازی عمومی و ظرفیت سازی یکی از اصول مهم برای کنترل پسماندها و آلودگی ها به حساب می آید یعنی به خوبی آموزش بدهیم توانایی‌ها را افزایش دهیم.  باید بررسی کنیم چطور میتوانیم این قابلیت مهم را در ایران به وجود بیاوریم که فرهنگ‌سازی و ظرفیت سازی با هم به سمت جلو حرکت کنند.

۶)جایگاه و چشم انداز

باید ببینیم آیا می‌توانیم یک پلتفرم برای استراتژی های کلیدی شاخه های مختلف پسماند به دست بیاوریم. به نظر می‌رسد باید اولویت با پسماندهای خطرناک ارگانیک یا نفت در دستور برنامه ریزی قرار بگیرد و با بررسی صحیح بتوانیم از ابزار لازم تکنولوژی مناسب را در اختیارم قرار می دهد بهره ببریم.

۷) پایلوت

موضوع زباله شهری در ایران یک مشکل مهم است.  لذا مناسب است ابتدا زباله شهری را که به راحتی در دسترس و البته مشکل ساز شده در دستور کار برای برنامه ریزی قرار دهیم و پس از سازماندهی مناسب،  برای سایر موارد و پسماندها برنامه‌ریزی صورت پذیرد.

 

این مطلب را هم بخوانید!

معرفی شرکت BSR-Berlin

وظیفه این شرکت بازیافت پسماند – گیاه، درخت، بوته درخت های کریسمس، میوه و سبزیجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *