خانه / ایده‌هایی در مدیریت / با پسماند شهری و خانگی چکار کنیم

با پسماند شهری و خانگی چکار کنیم

از گوشه و کنار شنیده می شود بسیاری از کشورها پسماند شهری  را دفن میکنند و برخی دیگر این پسماند را به وسیله زباله سوز می سوزانند.  کشورهای زیادی تفکیک از مبدا دارند و  بسیاری از کشورها نتوانستند تاکنون برای تفکیک از مبدا موفقیت‌های را در کارنامه خودشان ثبت کنند.  به عنوان مثال در اتحادیه اروپا بر اساس تدوین قانون و اجرایی کردن آن رفتار مردم با زباله بسیار هدفمند اتفاق می افتد.  تفکیک از مبدا دارای مزایای بسیاری از جمله پایین آوردن هزینه های جاری شهرداری ها،  که در نوع خود اقدام بسیار موثر و ارزشمندی به حساب می آید.  با گذشت سالهای متمادی و به اجرا گذاشتن قوانین تدوین شده مدیریت پسماند در کشورهای پیشرفته  صنعتی، آنها به این نتیجه رسیده اند که دفن زباله یا سوزاندن زباله و در نهایت امحا و از بین بردن پسماند شهری برابر است با از بین بردن انرژی، یا به نوعی دفن و سوزاندن انرژی محسوب می شود.

تنوع اقلام موجود در پسماندهای خانگی و شهری بسیار زیاد و قابل توجه است آنالیز دقیق این نوع پسماند ها می توانند در تدوین راهکار مناسب کمک به سزایی برای مدیریت آنها داشته باشد. به عنوان مثال در مورد پلاستیک می توان به جرات گفت  در تمام دنیا به یک منبع درآمد خوب و با ارزش تبدیل شده اند

در کشورهای مثل ایران که زباله باحجم ناچیز تفکیک از مبدا عموماً به مقصد دقن هدایت می شود. حجم قابل توجهی از منابع ارزشمند با قابلیت تبدیل به ارزش های پولی را به همراه خود زیر خاک می ببرند.

یکی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد برای سازمان  در راستای رسیدن به اهداف و ماموریت ها  موضوع مهم این است که یک فرآیند بازیافت ای خود باعث آلودگی محیط نباشد. همچنین اضافه کرد حمایت قانون و محیط زیست از بازیافت، یک حمایت سالم زیست محیطی است و نه یک راهکار اقتصادی.

سالهاست تفکیک زباله از مبدا در کشور ما نتایج و دستاوردهای بسیار مناسبی که بتوان از آن به عنوان یک موفقیت مدیریتی نام برد  به همراه نداشته است.حجم قابل توجهی از زباله های خانگی و شهری در مراکز مشخص شده دفن می‌شوند و مشکلات پس از اتمام دفن آغاز خواهد شد. بدین معنی که خاک با آلودگی همراه میشود، عرصه‌ها اشغال و منابع زیرزمینی بیش از گذشته خطر همنشینی با شیرابه های ناشی از پسماند دفن شده را تجربه خواهد کرد.

 به نظر می‌رسد استفاده از زباله سوزها با هدف  مدیریت پسماندهای خانگی و شهری به نوعی سوزاندن انرژی پول و ارزش های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری را به همراه خواهد داشت.  در بسیاری از جلسات نشست ها و گزارشات اینگونه شنیده و دیده می‌شود، فعالان این عرصه برای رهایی از مشکلات و معضلات به وجود آمده ناشی از وضعیت فعلی ساماندهی  پسماندهای خانگی و شهری، زباله سوز را پیشنهاد میکنند و آن را راهکار مناسب برای رها شدن از آلودگی های ایجاد شده میدانند.

این مطلب را هم بخوانید!

معرفی شرکت BSR-Berlin

وظیفه این شرکت بازیافت پسماند – گیاه، درخت، بوته درخت های کریسمس، میوه و سبزیجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *