خانه / بازیافت ها / کمک به اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء و ساماندهی محل های دفن در ۵۰۰ شهرو روستای کشور

کمک به اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء و ساماندهی محل های دفن در ۵۰۰ شهرو روستای کشور

http://www.imo.org.ir

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از اجرای طرح تفکیک زباله در ۵۰۰ شهر و روستای کشورطی سال جاری خبر داد و گفت: این سازمان امسال به صورت جدی پیگیر اجرای تفکیک زباله تولیدی شهروندان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مسعود احمدی که در نشست کارگروه مدیریت پسماند سه استان ساحلی شمالی در گرگان سخن می گفت، افزود: این طرح در استان های ساحلی کشور از چند سال قبل به اجرا درآمده و امسال در دیگر شهرها اجرایی می شود.

وی با اشاره به این که اکنون سه هزار محل دفن زباله در سطح کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد حدود یک هزار و ۳۰۰ مورد آن در خصوص دفن زباله های تولیدی در شهرها فعالیت دارند.

وی در خصوص وضعیت دفن زباله نیز گفت: از ۷۵ درصد دفن زباله که در کشور صورت می گیرد فقط پنج درصد به صورت بهداشتی انجام می شود و لازمست برای ساماندهی محل های دفن زباله اقدام های موثری اجرایی شود که در این راستا طرح ساماندهی ۵۰۰ محل دفن شهری و روستایی در برنامه سال ۹۵ سازمان شهرداریها و دهیایهای کشور قرار گرفت.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین اضافه کرد: اعتبارات دولتی پاسخگوی اجرای کامل مدیریت پسماند نیست و باید از مشارکت بخش خصوصی کمک بیشتری گرفته شود.

وی افزود: ما مشکل دفن زباله تولیدی را در سطح کشور داریم و نیاز مبرم به همراهی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شناسایی و ساماندهی محل دفن زباله ها در سطح کشور داریم.

احمدی در ادامه از انباشت ۲۵۰ هزار تن کود کمپوست تولیدی توسط شهرداری ها نیز خبر داد و گفت: در برخی از استان ها مکانی برای تولید و ذخیره سازی کود کمپوست ندارند.

وی افزود: کمپوست تولیدی مشکلی از نظر رعایت استانداردهای ابلاغی سازمان ملی استاندارد ندارد اما اقدامی توسط وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور برای ترویج استفاده از کودهای کمپوست و تخصیص یارانه مصارف آن صورت نگرفته است.

احمدی متذکر شد: این در حالیست که بر اساس مفاد قانون مدیریت پسماند و همچنین برنامه توسعه پنجم کشور، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است از محل یارانه کود شیمیایی هر ساله بخشی را به کودهای آلی و زیستی از جمله کود کمپوست اختصاص دهد.

وی در ادامه خواستار تعیین تکلیف کود کمپوست تولید شده توسط شهردایها شد و افزود: تولید هر کیلوگرم کود کمپوست بین ۱۵۰۰ تا ۱۲۰۰ ریال برای شهرداری ها هزینه در بر دارد، در حالی که هر کیلوگرم کمپوست بین ۵۰۰ تا ۳۰۰ ریال بفروش می رسد و این در حالیست که یارانه پیش بینی شده در قوانین کشور جهت اختصاص به کودهای آلی و زیستی تاکنون پرداخت نشده است.

احمدی به کمک دولت در مدیریت پسماندهای استان های ساحلی نیز اشاره کرد و گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای کمک به مدیریت پسماندهای هفت استان ساحلی شمالی و جنوب کشور اعتباراتی را پیش بینی کرده است که از ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبارات مصوب دولتی سال گذشته تاکنون حدود ۴۷ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی همچنین گفت: طی سالهای گذسته تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال به دو تاسیسات تولید کمپوست در استان گلستان کمک شده است و امسال این تاسیسات برای بهره برداری کامل، تکمیل خواهند شد.

درکارگروه مدیریت پسماند سه استان شمالی کشور در گرگان، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی ،محمد جواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رضا مروتی معاون امور عمرانی استاندار گلستان و مدیران دستگاه های مرتبط با کارگره مدیریت پسماند سه استان گلستان، گیلان و مازندران برای چاره اندیشی در رفع مسائل و مشکلات تولید زباله و مدیریت در دفن آن هم شرکت داشتند.

این مطلب را هم بخوانید!

معرفی شرکت BSR-Berlin

وظیفه این شرکت بازیافت پسماند – گیاه، درخت، بوته درخت های کریسمس، میوه و سبزیجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *