خانه / ایده‌هایی در مدیریت / نگاهی به بودجه سال ۱۳۹۸ در ماده ۸ قانون هوای پاک

نگاهی به بودجه سال ۱۳۹۸ در ماده ۸ قانون هوای پاک

 در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ قانون هوای پاک تصویب شد. ماده ۸ این قانون  کاملا” مرتبط با موضوع اسقاط خودروهای فرسوده تنظیم شده است.

 در تیصره ۲ ماده ۸ قانون هوای پاک آمده:

دولت مکلف است در بودجه سالانه ردیفی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد (۴ %) با بازپرداخت ده ساله تعیین کند و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

با توجه به تصویب این قانون در سال ۱۳۹۶ شاید قابل قبول بود که در بودجه سال ۱۳۹۷ به این مصوبه اشاره ای نشود. اما طبیعتا” در بودجه سال ۱۳۹۸ وجود این موضوع مهم قابل پیش بینی بود. تاجایى که بررسی های اولیه نشان میدهد از تصویب این اعتبار در بود جه خبرى نشده و اگر چنین باشد باید گفت علاوه بر وجود قانون، اراده اجراى قانون بسیار مهم است و بر این اساس فراموش شدن مصوبات قانونى در مقام اجرا یکى از بلای مدیریتی است .

بنا بر اعلام مسئولین درصد بالایی از آلاینده های کلان شهرها ناشی از منابع متحرک است.

طبق تعریف درج شده در قانون هوای پاک تعریف منابع متحرک به این شرح است: هرگونه منبعی از قبیل وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری که در اثر حرکت ایجاد آلودگی می کند.

طبق ماده ۸ این قانون، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.

به منظور هرچه بالا تر بردن اهمیت خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل، قانون گذار در ادامه ماده ۸، حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده را ممنوع و بیان کرده پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می کند.

امیدواریم به زودی شاهد گشایش در موضوع خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل و در نتیجه کاهش آلایندههای هوا در سطح کشور باشیم.

 

با احترام

این مطلب را هم بخوانید!

معرفی شرکت BSR-Berlin

وظیفه این شرکت بازیافت پسماند – گیاه، درخت، بوته درخت های کریسمس، میوه و سبزیجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *