خانه / ایده‌هایی در مدیریت / شش پیشنهاد برای احساس شادی بیشتر در محیط کار

شش پیشنهاد برای احساس شادی بیشتر در محیط کار

دویچه وله

پرفسور دکتر نوربرت روه‌لدر، استاد رشته مدیریت و روابط اجتماعی در مدرسه عالی ماینس آلمان،‌ شش پیشنهاد دارد:

۱⃣شرایط و محیط

نخست برایتان باید روشن شود که چه شرایط مشخصی باعث نارضایتی‌تان می‌شود. همه عوامل استرس‌زایی که ناراحت‌تان می‌کند را برای مدتی، مثلا برای یک هفته، یادداشت کنید. همچنین چیزهایی که باعث خوشحالی‌تان می‌شود را یادداشت کنید. بدین ترتیب می‌توانید متوجه شوید که از چه چیزهایی باید بپرهیزید و چه چیزهایی باید تغییر کند تا وضعیت بهتر بشود.

همچنین سعی کنید “دوره‌های بهتر” را به خاطر بیاورید و درباره‌اش فکر کنید تا ببینید در آن دوره‌ها چه چیز به گونه‌ای دیگر بوده که محیط کار را دلپذیرتر می‌کرده است. در وضعیت پراسترس معین، بهترین کار این است که قبل از هیجان‌زده شدن یک گام به عقب بردارید.

۲⃣ برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی

ساختار بخشیدن به روند کار و روشن کردن اولویت‌ها در انجام وظایف، عناصر پایه‌ای برای انجام کار روزانه بدون استرس هستند. با کمک فهرست کردن کارهای پیش رو و یادداشت وظایف و قرارها در یک برنامه می‌توان راحت‌تر دانست که در طول روز یا هفته چه کارهایی را باید انجام داد. بدین ترتیب می‌توانید مانع این خطر بشوید که بار زیاد روی شانه‌هایتان قرار بگیرد و همچنین تعداد رخدادهای غافلگیرکننده را هم به حداقل برسانید. اما باید درباره توانایی بازدهی و مدتی که برای هر وظیفه نیاز دارید واقع‌بین باشید.

۳⃣ چالش و چشم‌انداز

آنچه در ارتباط نزدیک با برنامه‌ریزی واقع‌بینانه برای کارتان قرار می‌گیرد داشتن تصویری روشن از اهداف کارتان است و راهی که برای رسیدن به آن باید طی کنید: چه می‌خواهید به دست بیاورید؟ چقدر وقت و انرژی باید صرف کنید تا به اهدافی که دارید برسید؟

اهداف‌تان را طوری انتخاب کنید که بتوانید به آن‌ها برسید ولی رسیدن به آنها خیلی هم راحت نباشد. چون انجام کارهایی که زیر حد توانایی‌های شماست هم می‌تواند در درازمدت استرس‌زا باشد و باعث بشود لذتی از کار نبرید.

در مقابل اما کارهای باارزش و واقع‌بینانه می‌توانند در شما انگیزه ایجاد کنند و به شما احساس شادی ببخشند. مهم این است که از تعداد زیاد کارهای نیمه‌تمام پرهیز کنید.

۴⃣حمایت و احترام

وقتی به علت سنگین بودن وظیفه‌ای که به شما سپرده‌ شده، حمایت همکاران‌تان را جلب کنید، بار روی دوش‌تان را سبک می‌کنید. این باعث می‌شود که همکاران‌تان هم احساس کنند به آنها احترام می‌گذارید، چون در اصل به آنها این پیام را داده‌اید که می‌دانید دارای توانایی‌ها و تخصص‌هایی هستند. بنابراین جلب حمایت همکاران دو تاثیر مثبت به همراه دارد: هم همکاری با هم تقویت می‌شود و فضای کاری بهبود می‌یابد و هم فشار کاری شما کاهش پیدا می‌کند. اعتماد کردن به همکاران و سپردن وظایف به آنها،‌ یعنی کار تیمی، وسیله‌ای برای مقابله با دلسردی است.

۵⃣فراغت و استراحت

لحظات فراغت برای به دست آوردن تعادل و حفظ آرامش در شرایط پراسترس مهم‌اند. به چه چیز برای این کار نیاز دارید؟ لازم است مدتی را مثلا در وقت نهار برای قدم زدن به خارج از محیط کار و هوای آزاد بروید؟ یک راه ساده این است که برای مدتی کوتاه دستگاه‌های ارتباطی دیجیتال‌تان را خاموش کنید. این باعث می‌شود که فکرتان آزاد بشود.

۶⃣ بازسازی و تعادل

در زمان فراغت‌تان هم می‌توانید خود را برای بهتر کردن محیط کار آماده کنید. مرتب ورزش کنید و از دیدار با دوستان، آشنایان و اعضای خانواده‌تان لذت ببرید.

حرکت واقعا باعث کاهش تنش در بدن می‌شود، به‌خصوص اگر برای ساعت‌های طولانی پشت میز کار نشسته باشید. حرکت بازدهی شما را افزایش می‌دهد. در محیط کار هم باید تا جایی که ممکن است حرکت کنید: به طور مداوم تمرین‌ ژیمناستیک یا حرکات کششی انجام دهید. یا وسایلی که اغلب مورد نیازتان است را در نزدیکی خود قرار ندهید تا مجبور شوید راه بروید!

شما می‌توانید از همان ابتدا به تمایلات منفی با خوش‌بینی و افکار مثبت پاسخ دهید تا جایی برای رشد پیدا نکنند. عادت‌های جدید را جایگزین عادت‌های قدیمی در محیط کار کنید. بدین ترتیب انگیزه‌تان قوی می‌شود و راه‌های جدیدی برای کاهش استرس در محیط کار خواهید یافت.

همچنین در این باره آگاهانه بیندیشید که تا چه حد زندگی خصوصی‌تان دچار استرس است؟ در نهایت هر کس خود باید در پی ایجاد شادی و استرس کمتر در محیط کارش باشد.

این مطلب را هم بخوانید!

 نکات قابل توجه و مفید برای بالا بردن مهارت های ارتباطی

تلاش کنیم : ۱- یک شنونده واقعی باشید! ۲- حس همدردی خود را تقویت کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *