خانه / مقالات و پژوهش‌ها / تیمی کارکردن- اصولی برای فعالان بخش خصوصی

تیمی کارکردن- اصولی برای فعالان بخش خصوصی

به قلم جناب آقای غلامرضاملکی

خصوصیات تیمها تعداد اعضای تیم:

 

حداقل ۳ نفر و حداکثر ۱۲ نفر/ نیروهای پویا که برای انجام یک کار دور هم جمع میشوند اهداف مشترک دارند، همفکری انجام میدهند، ارتباط قوی دارند، اعتماد دارند، هدفمند هستند.

تفاوت تیم و گروه: در گروه ممکن است تخصصها مشابه وجود دتشته باشند ولی در تیم باید مکمل هم باشند.

تیمها همافزایی دارند.

تیمها هدف مشترک دارند که ممکن است گروه نداشته باشد.

در تیم افراد هم انگیزه هستند.   چشمانداز مشترک در تیم وجود دارد.

اعتماد بین اعضا در تیم وجود دارد.

تیمها دارای مقاصد و هدفها و رویکردهای مشترک هستند که بر اساس این اهداف و رویکردها اعضای تیم به سمت هم جذب میشوند و به نوعی به هم تکیه میکنند.

بنابراین اعضای تیم به هم وابسته هستند، در واقع به خاطر بحث مهارتهای تکمیل کننده وقتی که یک عضو تیم از فعالیت بازبماند کل کار تیمی تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابراین زمانی میگوییم یک تیم داریم که تعهد و وابستگی افراد در حدی باشد که عدم حضور یک فرد بتواند کل تیم را تحت تاثیر قرار بدهد. به نوعی فعالیت و کار اعضا روی هم اثر متقابل دارند. نکته دیگر درباره کار تیمی این است که همه اعضا در مقابل نتیجه کار تیمی باید پاسخگو باشند به این معنا که اگر فعالیتهای تیمی به نحو احسن انجام نشود همه افراد باید مسئولیتش را بپذیرند. در حالی که در گروهها میبینیم که ممکن است افراد با هم کار بکنند ولی جنبه انفرادی در گروه بیشتر نمود پیدا میکند.

عواملی که به کار تیمی ضرورت میبخشد

پیچیدگی کارها:

بســیاری از کارها هســتند که شاید با یک تخصص قابل انجام نباشند و مجموعهای از تخصصها باید کنار هم باشند تا آن کار انجام شود.

نیاز به خلاقیت:

وقتی که افراد در یک تیم قرار میگیرند و وابستگی اعضای تیم را به هم میبینند تا نتیجه یکی از دلایلی که باعث جلوگیری از به حاشیه میکنند تا نتیجه فعالیت تیمی هرچه بهتر شود و مسلما رفتن بسیاری از فعالیتها و امور مشترک میشود همین نیاز به خلاقیت است که در جمع بیشتر و بهتر میتواند خود را نشان دهد.

نیاز به انعطافپذیری و مشــخص نبودن آینده:

ما در زمانهای قدیم میبینیم که افراد به هم وابستگی بیشــتری داشــته اند و ترجیح میدادند که در کنار همدیگر زندگی کنند چون نمیتوانستند خطرات آینده را پیشبینی کنند. امنیت به آن اندازهای که لازم بود تا آنها بتوانند به طور طبیعی به زندگی ادامه دهند وجود نداشت در نتیجه ترجیح میدادند که تشکیل تیم بدهند و درون تیمها به فعالیت بپردازند و تشکیل تیم خود، نیازمند انعطافپذیری افراد در زمینه های مختلف است. سریعتر پیش بردن کارها البته نه در مراحل اولیه تشکیل تیم بلکه بعد از اینکه تیم به مرحله ثبات رسید میتواند از ضروریات کار تیمی باشد. استفاده بهینه از منابع در دسترس و افزایش اثربخشی و بهره وری در سیستم و فعالیتها، به یادگیری تعهد و پشتکار قوی و پیاده کردن برنامه ها و طرحهایی که نو هستند و همکاری افراد دیگر نیاز دارد. اینها همه از ضروریات تشکیل تیم و فعالیت در تیمهاست. حتی بعضی از فعالیتها هستند که حالت میان رشته ای دارند، تیمی را میبینند که هرکدامشان ممکن است فعالیت خاصی را انجام بدهند که سایر اعضای تیم از آن سر درنیاورند هرچند که یک تیم ایدهآل تیمی است که افرادش، دانش ها و اطلاعاتشان را به اشتراک میگدارند و افراد در هر زمان و مکان میتوانند از فعالیت ها و اطلاعات و دانش سایر اعضاء تیم بهره ببرند.

 

با احترام

 

 

این مطلب را هم بخوانید!

شردر با چه ظرفیتی مناسب است؟

  سرمایه گذاری خوب خواهد بود که بازگشت سرمایه آن دارای توجیه اقتصادی مناسب و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *