خانه / درباره من / ترامپ دنیا را به نفع ایران متحد کرد

ترامپ دنیا را به نفع ایران متحد کرد

در جهان اجماعی علیه ترامپ شکل‌گرفته است. به‌جز چند کشور که همیشه مخالف ایران هستند، هیچ کشور دیگری در دنیا موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا را تائید نکرد و این به نفع ایران بود.

فریال مستوفی

رفتار ترامپ قابل پیش‌بینی نیست. یک نمونه از رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی او خروج از معاهده زیست‌محیطی پاریس است. امروز جهان درگیر مسائل زیست‌محیطی است. مردم بیش از همیشه به حفظ داشته‌های طبیعی روی آوردند و سیاست‌ها برای حفظ محیط‌زیست شکل‌گرفته است. چین ازجمله کشورهایی بود که در فرایند رشد اقتصادی به سطح قابل‌توجهی از آلودگی‌های زیست‌محیطی رسید و امروز تمام تلاش چین بر توسعه استفاده از انرژی‌های نو ازجمله انرژی خورشیدی است اما با تأکید ترامپ بر استفاده از زغال‌سنگ، این کشور در مسیر بازگشت به قرن نوزدهم است.

صحبت‌های ترامپ در مورد ایران هم با واکنش منفی دیگر کشورها رو به رو شد. روسیه، چین و اتحادیه اروپا علیه ترامپ موضع‌گیری کردند و حتی بعضی افراد در کابینه ترامپ صحبت‌های او را نادرست دانستند. در حال حاضر در جهان اجماعی علیه ترامپ شکل‌گرفته است. به‌جز چند کشور که همیشه مخالف ایران هستند، هیچ کشور دیگری در دنیا موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا را تائید نکرد و این به نفع ایران بود. امیدوارم ایران بتواند از این اجماع بین‌المللی به نفع اقتصاد کشور استفاده کند. تنها نکته نگران‌کننده دراین‌بین مسئله بانک‌هاست. علاقه‌مندی برای همکاری با ایران در تمام شرکت‌ها وجود دارد اما متأسفانه بیشتر بانک‌های بزرگ دنیا با آمریکا در سطح بالا معامله می‌کنند  به همین دلیل این موضع‌گیری موجب مکث آن‌ها در ارتباط با بانک های ایرانی خواهد شد. باید صبر کرد و دید کنگره درباره برجام چه تصمیمی می‌گیرد. فکر نمی‌کنم کنگره موضع ترامپ را تائید کند چراکه با خروج آمریکا از برجام، اعتماد عمومی در جهان نسبت به این کشور خدشه‌دار خواهد شد.

گذشته از موضع‌گیری‌های ترامپ و نگرانی از عدم همکاری بانک‌های بزرگ دنیا، مشکلات دیگری در داخل داریم که جذب سرمایه خارجی را با مشکل مواجه کرده است. بارها به مسائل مثل ارز، امنیت سرمایه‌گذاری و اصلاح محیط کسب‌وکار اشاره کردیم. باوجود سود بالایی که بانک‌ها به سرمایه‌های سپرده‌شده می‌پردازند، چه کسی حاضر است پولش را در کسب‌وکار که با خطر از دست رفتن سرمایه و دردسرهای خاص خود همراه است، سرمایه‌گذاری کند. یک کسب‌وکار سالم در بهترین شرایط می‌تواند به ۱۵ درصد سود برسد درحالی‌که بانک‌ها درگذشته بیش  از ۲۰ درصد سود می‌پرداختند و به‌تازگی اعلام‌شده که باید ۱۵ درصد سود به صاحبان سپرده بدهند. ایران ظرفیت‌های زیادی برای جذب سرمایه خارجی دارد. در تمام دنیا روی ایران حساب باز می‌کنند. در اول هفته در کنفرانسی در زوریخ شرکت کردم و بیشتر شرکت‌های خارجی به کار در ایران علاقه نشان دادند اما مشکل اساسی حضور آن‌ها مسئله امنیت سرمایه‌گذاری است که در شرایط فعلی آن را ایجاد نکرده‌ایم.

این مطلب را هم بخوانید!

مدیرعامل طاهاصنعت در هفدهمین کنگره بین المللی خودروهای فرسوده

پیرو پیگیری های صورتگرفته طی دوسال گذشته ازسوی طاها صنعت دانش پویاجهت حضور و سخنرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *