خانه / ایده‌هایی در مدیریت / مصرف سیم غیر استاندارد در پروژههای مسکن

مصرف سیم غیر استاندارد در پروژههای مسکن

بنام خدا

حسب یکی از موارد شغلی که بازیافت صنعتی سیم و کابل فرسوده است تلاش کرذیم تا نسبت به معرفی این خدمت ارزشمند در سطح کشور اطلاع رسانی صحیح و ویژه داشته باشیم.

اهمیت بازیافت صنعتی سیم و کابل و کنترل حجم آلودگیهای ناشی از روشهای ناصحیح مثل سوزاندن سیم و کابل روکشدار باعث شد تا سازمان ما تلاش مضاعفی بر روی ایجاد شناخت و برقراری بل ارتباطی میان بازار،دستگاههای دولتی و فعالان این عرصه برقرار کند.

با این مقدمه به سراغ موضوع تلخ مورد بحث میرویم:

روز گذشته طی تماس تلفنی با اینجانب فردی اظهار داشت مقدار قابل توجهی سیم و کابل ضایعاتی روکشدار در اختیار دارد و آماده فروش است.

قیمت خواستند. طبق روال کار توضیحات اولیه را تقدیم کردم و برنامه بازدید از سیم ها در دستور کار قرار گرفت.

به یکی از کارشناسان ماموریت دادم تا ازسیم ها بازدید بعمل آورده و اعلام نظر کنند.

همکارم به سمت محل قرار تعیین شده حرکت کرد. در بین راه برای پیدا کردن آدرس مجددا” با فرد مورد نظرتماس گرفت، دراین لحظه ایشان لب به سخن گشوده و اظهارکردند ما سیم ضایعاتی نداریم. شغل ما ساخت و ساز است . انبوه ساز هستیم و با دولت قراردادداریم . در حال حاضر قرارداد ما با زیان شدید روبه روشده و تقاضای خرید سیم  روکشدار که فقط %۳۰ مس داشته باشد هستیم .

 همکارم بیان میکنند که ما تولید کننده سیم روکشدار نیستیم، دلیل تماس تان با ما چه بوده است؟

فرمودند به دلیل شناخت وسیعی که شما از تولیدکنندگان سیم و کابل دارید طبیعتا” بهتر میتوانید کسی را معرفی کنید که سیم روکشدار با سی درصد مس برای ما تولید کند.

این اتفاق یک فاجعه انسانی است. عموما” متقاضیان خرید این خانه های تولید انبوه از قشر ضعیف جامعه هستند. تصور کنیم کابل %۳۰ مس در یک مجموعه بزرگ مورد بهره برداری قرار بگیرد.

پس از اتمام فرآیند ساخت و ساز مالکین خوشحال و خندان به منزل جدید نقل مکان میکنند و یخچال،فریزر،ماشین لباسشویی، تلویزیون، اتو،لوستر و… را به پریز برق متصل میکنند، نه یک واحد بلکه همه واحد ها این کار را انجام خواهند داد.

کارشناس فنی برق نیستم و نمیتوانم نتیجه را به صورت دقیق بیان نمایم.

خودتان تصور بفرمایید که چه فاجعه ای در انتظار است.

خدا به همه ما رحم کند.

اما به نظر میرسد دستگاهای مجری و نظارت کننده، بر چگونگی ساخت و سازها نظارت جامع تری داشته باشند و روشهای انتخاب و در صورت لزوم اصلاح قراردادها را در دستور کار قراردهند و ضمن بررسی صحیح موارد اتخاذتصمیم نمایند.

همیشه قیمت ارزان نباید موفق شود و البته قیمت معقول هم ممکن است در خلل کار با جهش هایی مواجه شوذ که مشکلات بنیادین را به همراه بیاورد.

طبیعتا” پیمانکاران اگر مجبور باشند کاری را با زیان به اتمام برسانند این مدل روشها سر از خاک درخواهند آورد و تاوان آن را مردم باید بپردازند.

شاید پسندیده باشد مدیران ارشد و تصمیم گیر بیش از گذشته وارد گود شده و اگر لازم باشد اصلاحی در روش جاری ایجاد شود آن را شجاعانه مطرح و پیگیری نمایند.

اگر خدایی ناکرده حادثه ای رخ دهد، فقط پیمانکار نمیتواند مقصر باشد. روشهای صحیح مدیریتی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

با احترام

این مطلب را هم بخوانید!

 نکات قابل توجه و مفید برای بالا بردن مهارت های ارتباطی

تلاش کنیم : ۱- یک شنونده واقعی باشید! ۲- حس همدردی خود را تقویت کنید …

۳ نظر

  1. سلام مشابه این قضیه براى من هم پیش آمده مدتى پیش فردى به بنده مراجعه کرد ابتدا درخواست داشت مس و PVC توسط ما خریدارى و به صورت دستمزدى براى ایشان تولید نماییم کمى که بیشتر با هم مذاکره کردیم از فکر پلیدش آگاه شدم ایشان هدفش سیم غیر استاندارد بود و دقیقاً استدلالش برهمین بود که ما ضرر کردیم و توان تمام کردن این مساکن (مهر براى پیمانکار و بى مهرى براى صاحبین مظلوم) را نداریم وباید صرفه جویى کنیم حالا سوال من از این افراد سودجو اینه آیا با جان و مال مردم که اکثراً از قشر ضعیف و خیلى ضعیف جامعه هستن میشه بازى کرد؟؟؟؟آیا حاضرن پدر،مادر،خواهر،برادر،همسر یا فرزند خودشون رابه آغوش مرگ بفرستن به بهونه صرفه جویى (سودجویى)؟؟؟؟؟امیر جان این کم فروشى،این دزدى است تا کى مسئولین سکوت میکنند؟چند نفر آتش نشان،چند نفر از مردم بى گناه باید در انتظار حادثه باشن وخبر سوختنشون رااز جرایدبشنویم ؟خدایا کمک کن

  2. سلام واقعا دردناک به خاطر منافع خودشان با جون مردم بازی می کنند .

  3. این دسته از افراد به ظاهر انسان آیا حتی تصور میکنند که ممکن است یک روز یکی از عزیزان و یا آشنایان خودشان در این مکان زندگی کند؟؟
    همیشه مرگ خوب است ولی برای همسایه ………

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *